Jak wybierać felgi aluminiowe? ATT porada #2

Aspekt wizualno-techniczny

Felgi stanowią bardzo ważny element samochodu. Ich zadaniem jest przenoszenie siły z piasty koła na oponę, a także chłodzenie układu hamulcowego. Nie bez znaczenia jest również ich wygląd, który ma ogromny wpływ na prezencję całego pojazdu. Do wyboru mamy wiele modeli różniących się między sobą kolorem, kształtem oraz wykorzystanymi zdobieniami. Szeroka paleta dostępnych wzorów i kolorów pozwala wyróżnić nasz pojazd. Nie można jednak uzależnić wyboru jedynie od kwestii estetycznych. Bardzo ważne jest także sprawdzenie poszczególnych parametrów danego modelu.

Bezpieczeństwo eksploatacji

Pierwszą ważną rzeczą, są wszystkie niezbędne atesty oraz homologacje. Stanowią one potwierdzenie spełnienia wymogów bezpieczeństwa. Każde państwo stanowi odrębne (również w UE) przepisy i wymogi w tym zakresie. Alufelgi muszą przenosić znaczne siły oraz masę, które finalnie są określane w trakcie testów zmęczeniowych na stanowiskach badawczych. W fazie projektu, konstruktorzy mają możliwość przeprowadzenia symulacji wytrzymałościowej z poziomu odpowiedniego oprogramowania. Kolejnym kryterium jest stop aluminum, z którego wykonuje się odlewy felg. W praktyce występuje ich kilka, co wpływa bezpośrednio na właściwości fizyczne alufelg (twardość, waga) i pośrednio na ich cenę zakupu.

Dobór parametrów

Kluczowy parametr stanowi średnica felgi. W większości przypadków mieści się ona między 14 a 20 cali. Najlepszym rozwiązaniem jest zamontowanie modeli zgodnych z zaleceniami producenta pojazdu, chociaż istnieje także możliwość wybrania rozmiaru różniącego się nieco od oryginalnego. Warto pamiętać, że podczas montażu mniejszej średnicy felg niż dedykowana fabrycznie, należy zwrócić uwagę na spasowanie z zaciskami hamulcowymi oraz elementami zawieszenia. Istotna jest także szerokość felg. W tym przypadku również zaleca się postępować zgodnie z wytycznymi producenta, chociaż normy dopuszczają tolerancję. Pamiętajmy, że to do szerokości felg będziemy dobierać wykorzystywane opony.

Znaczną rolę odgrywa odsadzenie felg (ang. offset), wyrażone symbolem ET i podawane w milimetrach. Dzięki niemu wiemy, jaka jest odległość od osi bieżni felgi do płaszczyzny podparcia. Na tej podstawie określimy, jakie będzie położenie felgi w nadkolu. Warto zwrócić szczególną uwagę na ten parametr, ponieważ wpływa on na nastawy zawieszenia, a tym samym na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Odpowiednio dobrany, sprawi, że felga nie będzie się o nic ocierała. Konieczne będzie też sprawdzenie rozstawu (LK) i ilości otworów pod śruby/szpilki. W przypadku, gdy będą one inaczej rozmieszczone, dana felga nie będzie mogła zostać zamontowana.

W przypadku opon typu RunFlat, felgi muszą spełniać określone założenia, które możemy rozpoznać po symbolu "EH2+" wystepującym w opisie rozmiaru, np. 8,0Jx18EH2+. Na felgę dedykowaną do takiego ogumienia można zamontować również tradycyjną oponę.